sâmbătă, 28 mai 2016

Fujicolor C200 - Rezultate si concluzii

Este prima data cand folosesc acest film, si a doua oara cand fotografiez cu o camera manuala cu film. Totusi, nu ma avant cu capul inainte, am grija sa-mi fac documentarea temeinic. As fi folosit alt film? Desigur, insa nu era altul disponibil la vanzare in orasul meu, si nu eram dispus sa platesc dublu pentru transport prin curier in cazul unei comenzi online.

Informatii prealabile


Ce stiam despre acest film? Ca este de duzina, cam in aceeasi clasa cu Kodak Kodacolor 200, ca nu reda exact toate culorile si ca din aceasta cauza, trebuie sa alegi cu grija ceea ce fotografiezi. Mai stiam ca unii amatori il aseamana cu Fujicolor Superia (nu cel X-TRA), ca prezinta in conditii bune, tonuri ale pielii umane reale, placute. De asemenea, stiam ca la lumina blitz-ului, culorile pielii deveneau pamantii. Stiam ca granulatia prea mare este o problema, insa era vorba despre rezultatul scanarii digitale.


Insa, intr-o comparatie facuta pe un sit din afara, un utilizator facea afirmatia ca filmul supraexpus cu o treapta (stop), conferea atat de mult doritul galben-auriu. Am luat imediat hotararea (preferinta mea pentru tonurile calde) de a supraexpune toate pozitiile pentru a verifica afirmatia.

Conditii de fotografiere


Am efectuat pozele in doua zile, in trei situatii de iluminare diferite, majoritatea supraexpuse cu un stop (un timp de expunere doar cu o valoare mai mare[1] decat cea afisata de calculatorul de expunere de pe telefon):

1. -  In prima zi, desi era lumina buna, puternica, soarele era in nori, iesind afara rar si pentru foarte putin timp, conditiile schimbandu-se din  nou in rau aproape imediat - asta creaza o lumina ambientala plata, care nu genereaza umbre, delimitarile dintre obiecte si culori devenind mai putin evidente, si asta este la fel de rau pentru fotografia pe film ca o expunere proasta;

2. - A doua zi, in timpul amiezii, lumina foarte buna, soare puternic, cer senin;

3. - In aceeasi zi, insa soarele incepuse sa coboare vertiginos, ascunzandu-se deja printre pomii din padurea vecina.

Rezultate


Cand am vazut pozele prima data (cele din primul caz au fost primele), am avut un sentiment de dezamagire. Verdele din umbra prezenta nuante nenaturale, fara gallben in compozitie, iar subiectii care ar fi trebuit sa fie in soare, aveau culori "mocirloase". Totusi, puteau sa placa intr-o oarecare masura persoanelor neavizate sau nepretentioase.

Insa adevarata surpriza (si de data asta, una foarte placuta) am avut-o cand am ajuns la pozele efectuate in a doua situatie de iluminare. Culori superbe, galben-auriu acolo unde era cazul, verde natural si intens, rosu placut. Ce mai, era un cu totul alt nivel, poze comparabile cu cele obtinute cu varianta profesionala a Fujifilm PRO 400H! Vestitele culori Fujifilm insa de data asta, cu tonuri calde, ca in cazul Kodak.. Cu mentiunea ca pozele efectuate pe subiecti aflati la umbra ieseau bine, cu conditia sa fi avut un fundal luminat de soare, divers colorat, pentru generarea unei palete de culori frumoase, complementare.

In cea de-a treia situatie de iluminare, pentru pozele efectuate in umbra obtineam aceleasi rezutate dezastruoase ca in prima situatie. Repet, acest "dezastruos" este subiectiv, pentru ca altora s-ar putea sa le placa. Pentru pozele facute in putina limina disponibila, soarele palind treptat, culorile pierdeau din stralucire insa nu asa de dramatic, unele cadre pastrandu-si factorul atractiv.

Concluzii


Ele nu pot fi decat personale si probabil ca rezultatele pot fi considerate unice, datorita multitudinii de factori si conditii care au determinat rezultatele de fata. Supraexpunerea intentionata a filmului. Pelicula a fost in termen, expirand abia anul viitor, in luna decembrie. Aparatul folosit a fost Minolta SRT 101 cu lentila Rokkor de 58mm F1.4 MC PF. Si probabil, inca bine calibrat. Aplicatia Android de calculare a expunerii s-a dovedit a fi excelenta. Desigur, o mare parte de merit o are laboratorul fotografic, pozele fiind tiparite la laborator pe hartie Fujifilm Crystal Archive, o hartie excelenta, foarte fina. Si nu in ultimul rand, meritul locatiei si subiectilor fotografiati.

Totusi, pot sa afirm ca as avea curajul sa-l folosesc in mod regulat. Mai ales ca sunt inca multe alte situatii in care sunt curios sa-l testez. Este un film cu veleitati de profesionist care in conditii ideale nu dezamageste, insa si cu slabiciuni fatale, trecand in tabara filmelor proaste imediat ce soarele se ascunde in nori.

Pot sa garantez ca este o alegere buna pentru fotografia de peisaj in conditii ideale, cu culori foarte vii si placute. Face fata si la fotografia de portret, cu grija insa la culorile articolelor de imbracaminte (decideti prin experimentare, masurile pe care trebuie sa le luati). Si ma refer exclusiv la fotografiile tiparite la laborator, pe hartie de calitate pentru ca scanarea depinde de echipamentul folosit si de experienta in post procesare a utilizatorului - intotdeauna va fi asa. Nici nu recomand fotografia clasica altora decat daca este vorba de fotografia tiparita pe hartie fotografica. Este si singura modalitate de evaluare si comparare in mod corect a diverselor emulsii de film (da, am vazut Kodak Portra 400 scanat si procesat sa arate mai ceva ca un Kodak Ektar 100 si asta este departe de a fi corect in cazul unei evaluari). 

Fotografiile propriuzise


Mentionez ca pozele tiparite pe hartie sunt repozate cu un aparat digital Panasonic Lumix DMC-FS42 care poate sa introduca usor o nuanta diferita. Pozele sunt corectate pe calculator dupa (si facute sa arate ca) cele originale, eventuale diferente survenind de la modul in care este calibrat atat monitorul autorului, cat si monitorul dvs. (un motiv in plus sa ma credeti pe cuvant).


a. Pozele efectuate in prima situatie de iluminare


Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

b. Pozele efectuate in cea de-a doua situatie de iluminare


Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

c. Pozele efectuate in cea de-a treia situatie de iluminare.


Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Fujicolor C200 - overexposed 1 stop

Uneltele folosite


- Allview A5 Quad smartphone cu aplicatia "Light Meter Tools - Trial", pentru calcularea expunerii[2];

- Minolta SRT 101 cu lentila Rokkor 58mm f1.4 MC PF

- Fujifilm Fujicolor C200, 36 pozitii

- Hartie fotografica profesionala Fujifilm Fujicolor Crystal Archive.


Multumiri speciale sotiei si fiicei pentru sprijinul acordat in aceasta evaluare personala!


Nota de subsol:
[1] - in cazul de fata, sau in sensul intentionat de autor, o valoare mai mare inseamna un timp mai indelungat de expunere.  Deci, referitor la valorile-exemplu de mai jos,

1/1000, 1/500, 1/250 (n parti dintr-o secunda)

valoarea 1/250 este mai mare decat cea de 1/500 pentru ca determina o expunere mai mare a filmului. Asadar, daca aplicatia de pe telefon indica valoarea de 1/500 ca find valoarea de expunere corecta, eu o selectam pe cea de 1/250, supraexpunand (in limbaj tehnic) filmul cu un stop.

[2] - desi Minolta este dotata cu exponometru intern, imi lipsea bateria necesara activarii lui.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu