Perpetuarea camerei fotografice cu film - pledoarie pentru un proiect public

Producatorii de film fotografic ar trebui sa puna la punct o camera fotografica cu planuri publice, usor de realizat de catre persoane cu inclinatii tehnice medii.



Desi acest lucru este vital pentru mentinerea in viata a filmului, cred ca in realitate se va intampla cand va zbura porcul, considerand ca propunerile facute in acest sens unora din producatorii de film au fost refuzate sau au ramas fara raspuns.


Situatia actuala


Azi, cand filmul revine in forta, problema numarul unu a amatorilor de film fotografic ramane disponibilitatea si longevitatea camerelor fotografice cu film. Nu voi discuta filmul instant si camerele moderne create pentru a expune un astfel de "film".

Nikon F6, inca in productie

Leica MP - fully equipped and still in production

Singurii producatori de camere cu film ramasi activi sunt Leica (M7, MP, ME) si Nikon (F6) insa preturile sunt din categoria de lux. Restul lumii trebuie sa se multumeasca cu produse second hand, care au iesit demult din productie, care au nevoie de intretinere constanta si de multe ori de reparatii capitale. In ateliere deschise de oameni din generatiile anterioare, care au lucrat in domeniu si care din pacate, nu au reusit sa-si transmita iscusinta noii generatii. Chiar asa! Cine ar mai invata o meserie care nu genereaza venit suficient? Pana si companiile de top care produc camere digitale recunosc ca nu mai au personal calificat pentru producerea camerelor mecanice.

Reflex I - o initiativa noua

Aparent, in intampinarea acestei crize vine compania britanica Reflex, care isi propune scoaterea pe piata a unei camere SLR accesibile, initial sponzorizata prin situl Kickstarter, companie care promite publicarea planurilor de executie a unor componente ale camerei. Apar totusi urmatoarele probleme:

 - camera fotografica, desi mai ieftina decat produsele Leica si Nikon, este inca destul de scumpa;
 - faptul ca autorul promite publicarea planurilor doar pentru unele componente ale camerei, pune in discutie utilitatea acestor planuri;
 - actualul proiect se bazeaza pe existenta pe piata la mana a doua, a doua modele vechi de obiective optice.

Arena "fa-ti singur"

 

In engleza, "Do It Yourself" si prescurtat, DIY. In comunitatile fotografiei clasice au existat dintotdeauna mesteri pasionati care si-au confectionat singuri camerele fotografice.

O camera Pinhole

Unele foarte simple, cu o gaura mica in loc de lentila si un obturator actionat manual (pinhole cameras), altele complexe, constituite din componente si obiective recuperate de la camere existente. Personal consider ca fotografia "pinhole", desi un experiment interesant si functional, acopera nevoile doar unei categorii extrem de restranse a fotografilor clasici, iar camerele alcatuite din componente recuperate de la camere vechi nefunctionale, desi acopera nevoile constructorului, nu pot fi generalizate ca solutie din motive evidente.

Trei la numar sunt elementele vitale de care are nevoie un amator care isi construieste o camera fotografica:
1 - o camera cu obturator automat (mecanic sau electromecanic) cu viteze variabile;
2 - un obiectiv optic cu acces la apertura;
3 - un exponometru.
Este necesarul minim care iti permite o expunere reusita a filmului.

Sa le luam in ordine inversa:

Exponometrul


Este un instrument folosit pentru stabilirea duratei corecte de expunere la lumină a unui film sau a unei plăci fotografice. Din fericire, este un instrument care continua sa fie produs comercial la preturi pentru toate buzunarele. Pentru persoanele care detin un telefon cu sistem de operare, exista aplicatii gratis care ofera functia de exponometru folosind sensorul de lumina sau camera fotografica a telefonului.




O astfel de aplicatie pe telefon o gasiti atat in magazinul lui Android cat si cel iPhone (nu am decat adresa pentru Android)

Cei care vor sa-si faca singuri, exista in comert senzori de lumina performanti si ieftini, care pot fi "cititi" cu ajutorul unui microcontroler programat (toti elevii si studentii din scolile de profil stiu sa programeze). Mai mult, exista deja proiecte publicate pe internet. 

Unul dintre ele este cel al japonezului Kevin Kadooka care foloseste un microcontroler AVR (existent in placa Arduino) si un senzor Lux TSL2591.  Gasiti schema si programul in pagina de aici - toate componentele se pot comanda in magazinele online romanesti.

Un alt senzor foarte bun este MAX44009 al carui program il voi publica imediat ce voi termina proiectul. Acest senzor se autocalibreaza continuu, fara a fi necesara interventia utilizatorului.


Concluzie


Pentru ca este nevoie de exponometru si in fotografia profesionala digitala, acesta continua sa se fabrice si sa se comercializeze. De asemenea, senzorii de lumina sunt omniprezenti la preturi accesibile si cu documentatii complete de utilizare. Si chiar daca ar disparea complet de pe piata, exista o metoda empirica viabila ce poate fi folosita cu oarece antrenament de oricine doreste practicarea fotografiei clasice. Element vital asigurat!



Obiectivul optic



O camera adaptata pentru viitor trebuie sa fie in stare sa accepte cat mai multe tipuri de obiective optice, atat din cele din vechea generatie, cat si cele moderne. Folosirea obiectivului optic este conditionat de doua elemente esentiale: accesul la apertura si distanta de flansa. Din pacate, din dorinta de a-si proteja produsele comerciale, aproape fiecare producator are propriul standard in ce priveste distanta de flansa si modalitatea de conectare/montare a lentilei pe corpul aparatului fotografic. 

O camera universala este aproape imposibil de realizat fara ajutorul adaptoarelor de obiectiv si oricum, nu poate adresa toate standardele existente. Trebuie aleasa o distanta de flansa cat mai mica, la care sa se poata adapta cat mai multe lentile. 

In ce priveste obiectivele clasice, distanta de flansa care a reusit sa se impuna cel mai mult este cea de 45.5 mm, adoptata de standardele M42 si Pentax K (pentru aceste standarde exista si planuri de executie). Obiectivele cu apertura manuala care adera la aceste standarde sunt foarte numeroase. Pe o astfel de distanta pot fi adaptate si obiective manuale Nikon cu montura F. Zeiss produce obiective moderne cu apertura manuala pentru montura F, iar producatorul sud-korean Samyang produce obiective cu apertura manuala atat pentru montura K, cat si pentru montura F.

Din nefericire, producatorii tind sa migreze catre fabricarea de obiective optice cu apertura controlata electronic si este si cazul celor doi producatori mai sus mentionati. Si se pare ca asta este viitorul. Si daca asta este cazul, singura montura electronica a carui protocol de comunicatie a fost complet descifrat si publicat de catre hackeri, este cea a producatorului Canon, EOS. Pentru obiectivele optice Canon, distanta de flansa este de 44mm si exista adaptoare pentru toate celelalte monturi, M42, K si F. 

O alta solutie posibila, este proiectarea propriului obiectiv optic manual (Cooke triplet), folosind programul Windows gratis numit WinLens3D Basic.
 - adresa pentru descarcare program;
 - adresa pentru descarcare baza de date cu lentilele existente;
 - adresa manual introductiv;
 - adresa pentru un alt utilitar folositor. 

Tot Kevin Kadooka proiecteaza o lentila Cooke Triplet pentru fotografia de format mediu, 6x6 (detalii exacte aici, in descrierea fotografiei).


DIY Cooke Triplet Lens

Concluzie


Considerand montura Canon EOS, la care se cunoaste protocolul de comunicatie si la care se pot adapta si obiective optice clasice manuale (monturile M39, M42, K), putem declara si acest element vital asigurat pentru viitor.



Obturatorul



Obturatorul este un dispozitiv ce permite trecerea luminii pentru o perioada determinata de timp, permitand expunerea filmului fotografic pentru a captura o imagine permanenta a scenei vizate. 

Daca vizitati pagina din Wikipedia, veti vedea toate tipurile de obturator insa sunt doua categorii principale:
- mecanic (expunere manuala - din punct de vedere DIY);
- electromecanic (actionat electronic - permite expunerea automata).

Cel mai popular din categoria mecanic, este obturatorul orizontal cu perdea de panza si cel mai detaliat constructiv este obturatorul Leica II pe care l-au copiat toti ceilalti. Singura realizare particulara publica de care am cunostinta este cea a francezului Denis MO, de pe un forum de fotografie francez. Acesta copiaza de fapt obturatorul inclus intr-o camera ruseasca Zenit B, a carui constructie reuseste sa o simplifice, reducand-o la elementele esentiale. Din pacate, planurile sunt disponibile doar contra cost, insa daca aveti veleitati mecanice, o camera fotografica ruseasca Zenit, Fed sau Zorki defecta se poate achizitiona si de pe piata romanesca in vederea analizei - toate contin obturatorul focal orizontal Leica II. Trebuie sa stiti ca planurile camerei germane Leica II au intrat in domeniul public ca pedeapsa pentru initierea celui de-al doilea razboi mondial. Asadar, copiati fara rusine.




Din categoria electromecanic fac parte obturatoarele comerciale cu perdea metalica verticala, existente in camerele digitale DSLR full frame de la Canon, Nikon si Pentax de unde s-ar putea achizitiona ca componenta de schimb insa protocolul de comanda ramane o sarcina de indeplinit pentru viitor. Se ofera cineva voluntar?.

Din cele confectionate in regim DIY, Kevin Kadooka prezinta cel mai simplu obturator electromecanic tip frunza, actionat cu un actuator din comert si care ofera o viteza maxima de declansare de 1/125 dintr-o secunda. Din pacate, acest obturator este proiectat pentru o camera cu film lat, format mediu. Se poate vedea mai jos:

Single-leaf Shutter (SLS) Prototype


Viteza maxima oferita este destul de mica si limiteaza posibilitatile de utilizare.

Concluzie


Considerand ca tot ce avem din planurile pentru obturatorul Leica II sunt doar imagini de asamblare si ca planurile lui Denis nu sunt publice, faptul ca obturatorul electromecanic al lui Kadooka se limiteaza la fotografia de format mediu si faptul ca nu avem inca schema si procedura de actionare a unui obturator electromecanic comercial, as zice ca acest ultim element vital este doar partial asigurat. De fapt, este un proiect aflat inca in faza initiala de dezvoltare. Depinde foarte mult de bunavointa unui producator de astfel de componente. Isi face cineva curaj sa consulte o companie chineza sau taiwaneza (sau oricare ar fi aceea)?

In incheiere


Desi nu ne putem baza pe producatorii de film, camera fotografica cu planuri publice este complet realizabila, asa cum o dovedeste Kevin Kadooka cu a sa camera Lux pentru film de format mediu. Camera vine cu planuri publice complete si se pot obtine fotografii acceptabile, insa se poate mai mult, si tintele cele mai importante sunt filmul ingust de 35mm si posibilitatea de folosire a obiectivelor moderne existente pe piata (in principal, obiectivele optice Canon EOS EF).

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

7 simulari de film pentru camerele Fujifilm cu senzor X-TRANS V

5 seturi de retete pentru Ricoh III/IIIx

7 simulari de film pentru camerele Fujifilm cu senzor X-TRANS IV