7 simulari exclusiv ASTIA pentru senzorul X-TRANS IV

ASTIA exclusiv

Cred ca putini sunt cei care prefera pastelul sau, cel putin, nu tot timpul. Sunt scene care sunt mai bine puse in evidenta folosind palete de culori vii. Simularea de film Astia, pusa la dispozitie de Fujifilm ofera acele culori fara sa altereze tonurile pielii umane, pastrandu-si valoarea pentru portrete, oricare ar fi mediul in care e efectuata poza. Asa ca am cautat sa vad daca reusesc sa gasesc 7 retete bazate pe Astia care sa-mi acopere toate nevoile (fotogrfie peisaj, portret, strada, nostalgic, afara, in interior, etc.), dupa modelul seturilor anterior prezentate. Am gasit chiar mai mult de 7 retete, fiind nevoit sa hotarasc care intra in lista si care ramane afara.

In linii mari, lista incearca sa pastreze compozitia listelor prezentate aici si aici, folosind in mare parte simulari de film Kodak. Dar o reamintesc: prima pozitie, poate si cea mai folosita, contine simularea Portra 400, pentru portret si fotografie generala in lumina naturala. Cam peste tot unde ai folosi Portra 400. A doua pozitie stocheaza o setare pentru fotografia de interior, pe ideea ca oricat ai sta pe afara sa pozezi, pana la urma tot intri inauntru si atunci comuti imediat pe setarea nr. 2. Setarea a treia este rezervata pentru o simulare cu paleta de culori specifica filmelor americane, nostalgica, dar suficient de versatila pentru a fi folosita in fotografia generala. Apoi vine pozitia a patra, cu o simulare diferita, bazata pe Fujifilm, singura de acest fel, tot pentru fotografia generala, oferind un aspect diferit de Kodak, tocmai pentru o rupere de ritm. De aici incolo, urmatoarele trei pozitii stocheaza diferite pelicule americane, din diferite perioade, doua din ele cu aspect nsotalgic, cealalalta, ultima, putand sa fie din aceeasi categorie, sau o simulare a unui film Kodak modern (UltraMAX, Colorplus, Kodacolor, etc.). Nu este impusa o anume ordine intre cele trei. Cumva, toata aceasta lista urmareste tranzitia catre senzorul X-Trans versiunea 5, unde noutatea este tocmai acea simulare care incearca sa redea tehnologia New American Color folosita in filmografia anilor '60-'70 (numita de Fujifilm "Nostalgic Negative"), dar incluzand si variatii care se departeaza de tema, pentru nu a suprasatura utilizatorul.

Pentru un acces usor la toate retetele Astia incluse, accesati pagina asta.

1. Natural Ambience

Ca inlocuitor de Portra, dar fara pretentia ca se aseamana.

Reteta si exemple aici.



2. 1996

Da, ala e numele, anul pe care-l evoca. Este o reteta pentru interior, si inlocuieste Indoor Angouleme.

Reteta si exemple aici.



3. Vintage Astia

Inlocuieste Timeless Negative, si chiar incearca sa imite acele tonalitati ale simularii Nostalgic Negative ce se vrea o reproducere a New American Color.

Reteta si exemple aici.



4. Arboria

Ca inlocuitor al Pacific Blues, oferind culori vivide, fara sa intre in absurd ca Velvia. Pentru peisaje si natura in general. Incercati-o si pe strada, poate va place ce iese.

Reteta si exemple aici.





5. Kodak CineStill 400D V2

By Ritchie Roesch and Nestor Pool. This recipe is awesome, good for midday, shade, overcast, golden hour and mainly on the streets!  Ah, in engleza... prea obosit  sa schimb acum... revin altadata...

Reteta si exemple aici.







6. Kodak Ektacolor Pro 160

Replica americana la un film similar de la Fujifilm care era mult mai popular. Si asa a ramas....

Reteta si exemple aici.





7. Kodak Ektar 100

If there’s sunshine and water Ektar is a must :) - Well, through a Fujifilm film palette... Astia.

Reteta si exemple aici.



Propunere

Singura valoare din reteta care nu se stocheaza, si oricum este de multe ori orientativa, este valoarea expunerii EV, compensare pozitiva sau negativa. Autorul recomanda memorarea ei sau consultarea retetei. Eu sfatuiesc sa va codificati expunerea in denumirea retetei dupa urmatorul exemplu:

Sa zicem ca reteta recomanda compensarea pozitiva a expunerii, intre +1/3 si +1,2/3. Se poate codifica asa: "UltraMAX p13-p123" unde p este semnul plus, adica pozitiv, compensare pozitiva. Minus fiind litera m, in cazul compensarilor negative. Asa este usor sa stocati in denumirea retetei si recomandarile autorului in ce priveste compensarea expunerii, avand aceste valori sub ochi. In felul acesta nu mai este nevoie sa cautati dupa reteta.

Nota finala

Pare bizar sa vrei sa folosesti Astia in toate felurile, insa povestile se pot spune si fara culori cu intensitate redusa si contrast al imaginii ridicat, aspect specific pozelor de almanah sau ziar. Momentul zilei, compozitia, atmosfera scenei, subiectii, toate elementele pot ajuta in obtinerea unei poze memorabile.

Daca tema propusa de mine vi se pare potrivita, nu ramane decat sa programati setarile in camera si sa iesiti pe teren. Insa recunosc ca nu este o lista pentru toata lumea. Lista din articolul urmator va incerca sa foloseasca ambele simulari PRO Neg. fiind cred si ultima din seria dedicata senzorului X-Trans versiunea 4. La ora scrierii articolului, inca se gasesc in vanzare in Romania camere Fujifilm cu acest senzor.

Comentarii

  1. Ca mentiuni, doua simulari faine, una din ele prezentata deja in articolul anterior:

    - Waldorf Astia
    - Eldorado

    Ultima fiind special dezvoltata pentru ora de aur.

    RăspundețiȘtergere
  2. Pagina asta ve suferi modificari in timp, pentru ca au ramas afara retete foarte bune si altele incluse au nevoie de conditii speciale de iluminare pentru a fi valorificate... Considerati-o ca fiind selectie in lucru!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

5 seturi de retete pentru Ricoh III/IIIx

7 simulari de film pentru camerele Fujifilm cu senzor X-TRANS V

7 simulari de film pentru camerele Fujifilm cu senzor X-TRANS IV